Monday, June 22, 2009

Summary of Scotland Trip

Date: 28/5/09 - 4/6/09
Location : Glasgow, Isle of Skye, Edinburgh

Memandangkan aku begitu 'free' jadi aku nak buat review sikit pasal trip aku ke Scotland wlupun aku malas sbnrnye nak type.

29th may, pertama kali jumpa orang yg aku tak pernah jumpa. Nervous jugak sebenarnye. Nasib baik aku ni sentiasa peramah. Mcm Tan ckp "Ko ni dgn orang yg tak kenal pun kau mcm dah lama kenal". Nak recall balik kemane aku pegi 1st day, ermm Celtic Park, Glasgow Uni, Kelvingrove Gallery & Kelvingrove Park. Waktu ni aku ditemani Abang Anaz, kesian dia kene bawa aku jalan seharian sampai penat. (Aku pun penat) In the end kami sama-sama pegi berjemur kat kelvingrove Park bersama 'hot chicks'.haha
Malamnya pulak, aku tolong mak cik memotong-motong rumput,eh bukan rumput tp sayur-sayuran sebab the next day ade event kat Malaysian Fair. Walaupun aku tak pernah buat kerje-kerje memotong sayur ni (potong orang penah la), tapi aku blaja jugak & i think its fun :).

30th may, Aku tolong mem'promo' Kaya & karipap kat gerai Perantau owned by family Pak Cik Omar at Malaysian Fair.

31st may, bertolak ke Isle of Skye. Located at North of Scotland supposedly it takes around 4 hours driving from Glasgow tapi disebabkan byk sgt berhenti untuk bergambar, dekat 8 jam jugak baru kami sampai. Crew yang mengikuti ialah Abg Anas, Zaim & Sakinah. Sampai kat Skye around kul 12am, mslh timbul bila kami tak dibenarkan untuk check in ke hostel sbb dah melebihi wktu check in. Hampeh! at last kami tido kat hostel lain. Isle of skye memang cantik. So aku promo sape2 nak ke Scotland, Isle of Skye is a must place to visit at least once before you die.

1st June, pusing-pusing sekitar Isle of Skye.

2nd June, Masih di Skye. Sambung jalan habiskan tawaf semua tempat kat Skye tu. Dalam pukul 3 atau 4 petang tu kami bertolak balik ke Glasgow. On the way balik timbul pulak mslg lain iaitu jalan ditutup. Jadi kami melencong ikut jalan lain. Alhamdulillah, selamat tiba kat Glasgow pukul 4 pagi. Sampai rumah terus pengsan.

3rd June, tido punye tido. Pukul 12 tghari baru lah bangun. Then pegi city beli souvenirs. Pas2 pegi lepaking kat umah Zaim kat Strachlyde and bermain-main dihadapan Cathedral. Kemudian pegi main kat Glasgow Uni. Setelah penat bergmbr sambil melompat-lompat, kami bergerak pulak ke Kelvingrove Park smbil makan Pizza yg dibelanja oleh Raihan aka Ryan.

4th June, aku dah nak balik pun. Flight kul 9 malam. Before going back, pukul 10 pagi tu kami pegi Edinburgh pulak dgn Train. Honestly, mati-mati aku igt Glasgow Ibu negeri Scotland, rupenye Edinburgh. hehe aku bab2 Geografi ni mmg fail. Tu la.. waktu cikgu ajar dulu aku pegi mengorat dak Junior. haha Setelah letih kami menapak kat bandar Edinburgh, kamipun bertolak balik ke Glasgow. Tak leh lama2 sgt, risau aku terlepas flight pulak.

In conclusion, Scotland best! Indescribable experience :)
Nice one!

Zaim, Abg Anas, Sakinah, Ashin sama
(Isle of Skye)



Sakinah, Ashin sama, Raihan
(Edinburgh Castle)


The haunted Glasgow University

Millions of thanks to Keluarga Pak Cik Omar :)

4 comments:

Anonymous said...

alaa...i misss those times
:(

-sakinah-

Ashin said...

saye jugak :) Thanks sbb jadi tourist guide sy menjelajah Scotland
hehe

angah said...

betul ke haunted?

Ashin said...

kate mak sakinah..ade org ikut jalan belakang..katenye la..